مقالات

عملیات جاده ای و تجهیزات ترافیکی لازم هنگام کارهای سیار – قسمت دوم

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-krm0gaqb’ admin_preview_bg=”]

در مقالات و آموزش های گذشته در رابطه با تجهیزات ترافیکی مورد نیاز جهت انجام عملیات جاده ای به بحث پرداختیم در ادامه ی مقالات گذشته در این نوشته به تجهیزات ترافیکی لازم هنگام کار با وسیله ی نقلیه در عملیات جاده ای خواهیم پرداخت  .

خطکشی راه و نصب چشم گربه ای

وقتی در هنگام خط کشی راه و نصب چشم گربه ای برای عبور ترافیک عرض کافی موجود باشد،ممکن است تجهیزات ترافیکی پیش آگاهی و علایم اخطاری نصب شده بر روی وسایل نقلیه کافی باشد . در غیر این صورت باید ضمن مشورت با ناظر مربوط، مخروط گذاری و استفاده از علایم از راست و یا چپ برانید (با و یا بدون کنترل ترافیک و یا با مسدود کردن کامل مسیر) لازم باشد.
در عملیات خطکشی و نصب چشم گربه ای ها مشکلات متفاوت تری از انواع معمول کارهای راهداری و راهسازی وجود دارد.

اولاً پرسنل، وسایل نقلیه و ماشین آلات در حین انجام کار به طور مستمر در امتداد سواره رو در حال حرکت میباشند و به صورت خطرناکی با ترافیک در حا ل عبور در تماس میباشند، لذا ممکن است لازم باشد نسبت به مسدود نمودن یک خط یا خطوط حرکت اقدام نمود . به طور مثال وقتی که عرض خطوط عبور، کمتر از حد استاندارد بوده و ترافیک عبوری شامل تعداد قابل توجهی وسایل نقلیه سنگین باشد و یا چنانچه به علت اشغال شدن قسمتی از عرض راه در قسمت میانی سواره رو، عبور وسایل نقلیه غیرممکن باشد، برای حفاظت از کارگران، استفاده کنندگان از راه و تجهیزات و ماشین آلات، باید علامتگذاری و مخروط گذاری ( مخروطی ترافیکی – کله قندی ) به طور مناسبی انجام شود، همان گونه که در شکلهای زیر نشان داده شده است.

تجهیزات ترافیکی - مخروطی ترافیکی - مخروط ترافیکی - قیمت تجهیزات ترافیکی2
در عملیات خط کشی طولی راه به صورت اسپری Spray و یا اسکرید Screed ، ماشین خط کشی با سرعت حدود 4 تا 8 کیلومتر در ساعت حرکت مینماید. بنابراین نمیتوان از علایم ثابت در کنار راه استفاده نمود. در این صورت علایم در جلوی وسیله نقلیه ای که در جلوی ماشین خط کشی حرکت می نماید، نصب میشود. البته این روش در راههای باریک سواره رو برای سبقت گرفتن ایجاد مشکل می نماید. در این صورت میتوان با نصب علایم مناسب بر روی بدنه ماشین خط کشی، ایمنی لازم را برقرار نمود.

ایستگاههای بازدید

بازدید از راه و ابنیه فنی و تحقیق و یا آمارگیری ترافیکی، باید بر اساس کسب مجوز قبلی از ادارات راه و ترابری انجام پذیرد.
وسایل نقلیهای که به این منظور عازم محورها میشوند، باید به خوبی رنگ شوند، به طوری که به  وضوح قابل رؤیت باشند. همچنین ضمن نصب علایم مناسب، چراغ کهربایی (زرد) چشمک زن بر روی سقف هر یک از آنها نصب شده باشد تا توسط استفاده کنندگان از راه به وضوح دیده شده و توسط پلیس راه قابل شناسایی باشند.

هنگام ورود به محل کار باید نکات زیر به دقت مورد توجه قرار گیرند:

– وسیله نقلیه در منتهی الیه شانه راه و به فاصله 10 متر از محل کار و در صورت وجود کنارگذر و یا فضای مناسب در آن محل متوقف گردد.
– باید یک حداقل فاصله دید مناسب به منظور تأمین ایمنی بیشتر بین ترافیک عبوری و افراد مشغول به کار ایجاد نماید.
– قبل از ترک وسیله نقلیه، افراد، لباس با قابلیت دید بالا بپوشند.
– وسیله نقلیه را در صورت امکان از درب سمت دورتر از ترافیک عبوری ترک نمایند . در غیر این صورت قبل از باز کردن درب و پیاده شدن مراقب ترافیک نزدیک باشند.
– در هنگام حضور در محل برای جلوگیری از خطر لغزیدن و افتادن، کارگران از دویدن در سطح سواره رو اجتناب نمایند.
– برای احتراز از لغزش و سقوط در سطح راه، تدابیر و مراقبتهای لازم در هنگام بالا و پایین آمدن از شیب ها اتخاذ گردد.
– حتی الامکان بازدید در زمانی انجام شود که ترافیک عبوری کم است، در تمام مدت انجام کار چراغ چشمک زن وسیله نقلیه روشن باشد.
– اطمینان حاصل نمایید که تمام پرسنل به اندازه کافی ورزیده و مطلع می باشند.
– بازدید و بررسی از قبل برنامه ریزی شده باشد و برنامه تنظیم شده از سوی کلیه افراد رعایت گردد.
– اگر شرایط جوی نامناسب و دید کافی وجود ندارد، بازدید انجام نشود.
– بررسی و بازدید به سرعت انجام پذیرد.

استفاده از پرچمدار

با توجه به حجم ساعتی ترافیک و نوع کار، ممکن است ناظر مربوط، استفاده از پرچمدار را در جهت هشدار به ترافیک عبوری و تأمین ایمنی لازم، به همراه طرحهای راه بندان مربوط توصیه نماید.
[/av_textblock]

2 دیدگاه در “عملیات جاده ای و تجهیزات ترافیکی لازم هنگام کارهای سیار – قسمت دوم

  1. خبر جدید گفت:

    عالی قشنگ بود

  2. ساینا گفت:

    مطلب خوبی بود

دیدگاهتان را بنویسید