مقالات

تاریخیچه و ضرورت استفاده از علائم و تابلوهای راهنمایی

علائم راهنمایی و رانندگی و یا علائم راه در کنار  و یا بالای جاده ها  نصبب می شوند دستورالعمل ها و یا اطلاعاتی در رابطه با مسیر می باشند که با استفاده از اَشکالی استاندارد اطلاعات و اخطار هایی را به سرنشینان وسایل نقلیه منتقل می کنند. اولین تابلو ها از جنس چوب و یا سنگ بودند که نقاط عطف جاده ها را به رانندگان هشدار می دادند.

تابلو -علائم - راهنمایی-نشانه ها - علائم ایمنی

 

در سال 1930 با افزایش ترافیک بسیاری از کشورها را مجبور به استفاده از علائم ترفیکی نمود.

گروه بندی ها

تابلو های ایمنی را میتوان به انواع مختلفی گروه بندی کرد. در آخرین کنوانسیون راه ها و نشانه ها در وین سال 2004 گروه بندی هایی که به امضاء 52 کشور رسید به 8 دسته تقسیم بندی شد.

 

علائم هشدار دهنده 
علائم اولویت
علبائم محدود کننده
علائم اجباری
علائم اطلاعات، امکانات، و یا نشانه های خدمات
علائم موقعیت و جهت
پانل های اضافی
در ایالات متحده، کانادا، ایرلند، استرالیا، و نیوزیلند نشانه ها به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

نشانه تنظیم مقررات
علائم هشدار دهنده
علائم راهنمای
اسامی خیابان
علائم نشان دادن مسیر
علائم بزرگراه
علائم آزادراه
علائم خوش آمدید
علائم اطلاعاتی
علائم تفریحی و فرهنگی
علائم اضطراری
علائم کنترل ترافیک موقت (ساخت و ساز و یا منطقه کار) 
علائم مدارس
علائم راه آهن
علائم دوچرخه
در ایالات متحده، دسته بندی، قرار دادن، و استانداردهای گرافیکی برای علائم راهنمایی و رانندگی و تابلوهای پیاده رو به طور قانونی در دستورالعمل اداره فدرال بزرگراه و سازمان کنترل ترافیک به عنوان استاندارد تعریف شده است.

 

تاریخچه

در قرن 17 در خیابان لیسبون پرتغال پادشاه دستور به نصب علائمی برای نشان دادن اولویت ها در باریکترین خیابان لیسبون داد . که هنوز نیز در یکی از محله های قدیمی به نام آلفما این علائم از آن زمان وجود دارد.

تابلو -علائم - راهنمایی-نشانه ها - علائم ایمنی

اولین تابلوی نصب شده در لیسبون پرتغال 

البته اولین علائم را میتوان به روم باستان نسبت داد آنها ستون های سنگی را در تقاطع ها جهت نشان دادن مسیر منتهی به شهر های کوچک بنا کرده بودند.

 

اولین علائم مدرن در مقیاس گسترده ای برای دوچرخه سواران در اواخر 1870 و 1880 طراحی شد . در این علائم  سربالایی ها و سراشیبی های جاده به دوچرخه سواران هشدار داده شده بود.

این علائم آغازی برای پیشرفت علائم پیچیده تر امروزی بود . یکی از مدرن ترین علائم  اولین بار توسط یک تور ایتالیایی در سال 1895 ابداع شد . در سال 1900 کنگره ی بین المللی سازمان های تفریحی در پاریس طرح هایی را برای علائم جاده ها پیشنهاد داد. در سال 1903 دولت بریتانیا 4 نشانه ملی براساس شکل شکل طراحی و مورد استفاده قرار داد. اما الگوهای اساسی علائم راهنمایی و رانندگی در سال 1908 توسط کنگره ی بین المللی جاده ها در پاریس انجام شد. در سال 1909 9 دولت اروپایی در استفاده از از چهار علامت “دست انداز” ” پیچ” “تقاطع” ” راه آهن ” توافق کردند. اما عمده علائم ایمنی بین سالهای 1926 تا 1949 به تصویب رسید و منجر به توسعه ی سیستم علائم جاده های اروپا انجامید .

در این میان بریتانیا و ایالات متحده سیستم نشانه گذاری خود را در علائم و تابلو های ایمنی دارند . البته در کشور های دیگر نیز هریک به طور جداگانه تغییراتی در طراحی علائم و نشانه های ایمنی جاده ها داده اند.

تابلو -علائم - راهنمایی-نشانه ها - علائم ایمنی

جنس تابلو ها و نشانه ها

در ابتدا علائم از سنگ و چوب ساخته میشد و اما با توسعه و پیشرفت تکنولوژی علائم و تابلو های راهنمایی با استفاده از ورق های آهن تولید میشد استفاده از رنگ های خاص جهت تابلو های راهنمایی و رانندگی در اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19 مورد توجه واقع شد. استفاده از آهن تا اواسط قرن 20 ادامه داشت تا به تدریج استفاده از آلومینیوم و همچنین دیگر آلیاژهای آهن در ساخت تابلو ها قوت گرفت . از سال 1945 بسیاری از تابلو ها در دنیا از ورق های آلومینیوم که با پوششی از شبرنگ  ساخته شده است

 

 

نسل جدید تابلو ها استفاده از چراغ های نورانی ال ای دی می باشد این تابلو ها میتواند با استفاده از امواج اف ام یا شبکه ی اینترنت و … اطلاعات متفاوتی را اعم از ترافیک مسیر خطرات احتمالی و … در اختیار رانندگان بگذارد.

تابلو -علائم - راهنمایی-نشانه ها - علائم ایمنی

دیدگاهتان را بنویسید