مقالات

تاریخچه و ضرورت استفاده از گل میخ ها

چشم گربه ای - چشم ببری -گل میخ - رفلکتور - جاده - طریقه نصب - - تجهیزات ایمنی4

گل میخ یکی از تجهیزات ایمنی مهم مورد استفاده در راه ها و جاده هاست . گل میخ ها معمولا از جنس پلاستیک – سرامیک – چدن و در رنگ های مختلف ساخته می شوند.

نشانگر های مورد استفاده روی گل میخ ها معمولا لنز می باشد که با منعکس کردن نور خودروباعث اقزایش دید می شومند. از انواع مختلف گل میخ میتوان به چشم گربه ای – چشم ببری نام برد.

ایجاد لرزش روی خط جاده ( گل میخ های لرزشی )

برخی از گل میخ ها با ایجاد سطح محدب روی خطوط جاده باعث هوشیاری راننده در مواقع خطر مخصوصا شب ها میگردند. برخی از این نوع گل میخ ها با استفاده از برجستگی یا دانه های شیشه ای با ظریب شکست بالا هنگامیکه یک وسیله ی نقلیه با سرعتی بیشتر از سرعت مجاز در جاده در حرکت می باشد این گل میخ ها هستند که با ایجاد لرزش در ماشین راننده را آگاه کرده و در واقع هشدار میدهند. استفاده از گل میخ ها در لبه های جاده که امکان انحراف راننده وجود دارد جهت هشدار دادن به راننده بسیار موثر می باشد . همچنین گل میخ خا در شب با بازتاباندن نور وسیله ی نقلیه باعث مشخص شدن مسیر شده و از انحراف جلوگیری میکنند. همچنین در نزدیکی محل های پر رفت و آمد اعم از مدارس موسسات و شرکت های بزرگ این گل میخ ها هستند که با ایجاد لرزش به راننده هشدار میدهند.

گل میخ های نشانگر ( رفلکتور – انعکاسی )

در ایالات متحده و کانادا و استرالیا گل میخ های انعکاسی با دولبه ی زاویه دار که نور را به خوبی منعکس میکنند استفاده می شود. در مناطقی که برف زیاد می بارد گل میخ ها در یک برش یا شیار کم عمق در پیاده رو قرار میگیرند. ویا  گل میخ هایی طراحی شده که نشانه گر آن کمی بالاتر از سطح جاده می باشد و باعث افزایش دید در سطح جاده می شوند این نوع گل میخ ها شباهت زیادی به چشم گربه دارند و از این رو به آنها چشم گربه ای گفته می شود.

2-چشم-گربه-ای-چشم-ببری-گل-میخ-رفلکتور-جاده-طریقه-نصب-تجهیزات-ایمنی2-چشم-گربه-ای-چشم-ببری-گل-میخ-رفلکتور-جاده-طریقه-نصب-تجهیزات-ایمنی
در مناطقی بارش برف کم است گل میخ مستقیم روی سطح جاده نصب می شودسطح باز تابنده ی گل میخ به وضوح در آب و هوای بارانی نیز قابل مشاهده است . رنگ استفاده شده در گل میخ ها بسته به استاندارد ترافیک محلی دارد.

2-چشم-گربه-ای-چشم-ببری-گل-میخ-رفلکتور-جاده-طریقه-نصب-تجهیزات-ایمنی

تاریخچه

در سال 1933 پرسی شاو در انگلستان چشم گربه ای را اختراع و به ثبت رساند. شاو بعد ها با تاسیس شرکت Roadstuds اولین تولید کننده ی گل میخ در جهان شد.

گل میخ شاو به طور گسترده ای در ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت تا در اکتبر سال 1964 یک مهندس در تحقیقاتی فهمید که گل میخ های قدیمی در برابر ضربه مقاوم نیست به همین منظور شروع به ساعت یک گل میخ جدید که در برابر سایش و ضربه مقاوم باشد کرد . بعد ها این مهندس که استیمسون شرکت بزرگی تاسیس کرد و گل میخ های متفاوتی را اختراع و به ثبت رساند. تا سال 1990 که اوری دنیسون شرکت اورا خرید . اوری محصولات گل میخ استیمسون را با نام تجاری سان در کل کشور به فروش میرساند. در سال 2006 اوری طرح خود را به بزرگترین تولید کننده تابلو های ترافیکی در دنیا به فروش می رساند .  دیگر شرکت های سازنده ی گل میخ در امریکا  3M, – Apex  -Universal – Vialume –  Ray-O-Lite می باشند.

چشم گربه ای 

چشم گربه ای اصلی از دو جفت رفلکتور که توسط یک گنبد لاستیکی شکل احاطه شده است تشکیل شده که کل مجموعه در یک غلاف چدنی قرار دارد . البته چشم گربه ای های مورد استفاده در کشور های مختلف متاوت می باشد.

چشم-گربه-ای-چشم-ببری-گل-میخ-رفلکتور-جاده-طریقه-نصب-تجهیزات-ایمنی

چشم ببری

شامل یک لنز محدب با انعکاس بسیار بالا و پوشش چودنی می باشد .

چشم-ببری-چشم-ببری-ساخت-شرکت-کریزال-کشور-فرانسه-نام-برند-هالوفن-دارای-استاندار-اروپا-تحمل-فشار-10-تن-دارای-باز-تابش-عالی

 

 

 

امروزه با پیشرفت تکنولوژی شاهد ساخته شدن انواع الکترونیکی گل میخ ها نیز می باشیم گل میخ هایی که با ال ای دی های نورانی کار کرده و با نور خورشید شارژ شده و در شب می درخشند .

در زیر انواع دیگر گل میخ هایی که در کشورمان استفاده می شود آورده شده است .

گل میخچشم-گربه-ای-چشم-ببری-گل-میخ-رفلکتور-جاده-طریقه-نصب-تجهیزات-ایمنی

گل میخ سولار

دیدگاهتان را بنویسید