آموزش, مقالات

نقش تجهیزات ایمنی در تصادفات جاده ای

تجهیزات ایمنی - تصادفات -راه ها-بشکهایمنی -مخروطی -ایمنی-تابلو

سالانه هزاران نفرد در دنیا بر اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند. تصادفات جاده ای یکی از اصلی ترین عوامل مرگ و میر در جهان می باشد.

تجهیزات ایمنی - تصادفات -راه ها-بشکهایمنی -مخروطی -ایمنی-تابلو

آمار اولین تصادف در ایران به سال 1305 در خیابان سپه ( امام خمینی فعلی) بر می گردد همچنین اولین تصادف در دنیا در سال 1896 در لندن اتفاق افتاد.

در این میان عوامل مختلفی چون خواب آلودگی ، مصرف مشروبات الکلی و داروهای خواب آور باعث کم شدن دید راننده گشته و باعث بروز تصادف می شوند. همچنین خطای راننده اعم از سرعت زیاد عدم توجه به مسایل ایمنی و … از عوامل داخلی بروز تصادف می باشد.

اما تصادفات به عوامل خارجی نیز بستگی دارند. برخی عوامل خارجی موثر در بروزتصادفات از قرار ذیل می باشند.

1- طراحی خودرو.

برخی از سازندگان خودرو بدون توجه به استاندارد های جهانی و ایمنی اقدام به طراحی و ساخت خودرو میکنند که درصد نسبتا زیادی از تصادفات جاده ای را می توان به آنها اختصاص داد.

2- تعمیرات خودرو.

عدم رسیدگی به خودرو و کنترل به موقع ترمز ها و دیگر مسایل امنیتی و همچنین خطای تعمیرکاران نیز یکی دیگر از عوامل بروز تصادفات می باشد.

3-آب و هوا.

تغییرات جوی مخصوصا در فصول سرد سال باعث لغزندگی ، ریزش ، کاهش دید و… در جاده ها شده و باعث بروز تصادف میگردند.

4-طراحی جاده.

تجهیزات ایمنی - تصادفات -راه ها-بشکهایمنی -مخروطی -ایمنی-تابلو

طراحی جاده اعم از ساخت جاده ای ایمن و مهندسی شده و تجهیزات ایمنی نیز سهم نسبتا بزرگی در بروز تصادفات جاده ای دارند.

در این میان تولید تجهیزات ایمنی راه هایی که از استاندارد لازم برخوردار نیستند و یا پیمانکارانی که استاندارد های ابلاغ شده توسط وزارت راه را در نصب تجهیزات ایمنی جاده ها رعایت نمی کنند نیز به نوبه ی خود سهمی نسبتا بزرگ در بروز سوانح رانندگی دارند.

  • عدم استفاده از شبرنگ های مرغوب در تابلوها و علائم اخطار دهنده.
  • عدم استفاده از چراغ ها و ال ای دی های مناسب در طول جاده ها .
  •  عدم نصب انواع بشکه مخروطی ایمنی و دیگر جداکننده ها در جاهایی که نیاز به نصب اینگونه تجهیزات می باشد .
  • استفاده نکردن از مواد اولیه مرغوب در تولید انواع تجهیزات ایمنی راه ها .
  • عدم وجود واحد کنترل کیفیت در تولیدی ها و کارخانجات تجهیزات ایمنی راه ها.
  • مهندسی ساز نبودن سازه های تولیدکنندگان تجهیزات ایمنی راه ها.
  • اهمال کاری پیمانکار و یا نصاب در نصب انواع تجهیزات ایمنی مطابق استانداردهای جهانی .

از عوامل مهم در بروز تصادفات ناشی از نواقص تجهیزات ایمنی راه ها می باشند.

با توجه به اینکه کشورمان ایران در بروز سوانح رانندگی در دنیا رتبه ی اول را دارد و سالیانه تعداد زیادی از هموطنان مان در حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند امید است همکاران و فعالان حوزه ی تهیه و تجهیز تجهیزات ایمنی راه ها با خواندن این مقاله در تولید و فروش و  نصب  به نوبه ی خود با تعمق و تفکر بیشتر به جان و مال انسان ها  حداکثر تلاش خوید را در با کیفیت تر کردن و ایمن تر نمودن جاده های کشور عزیزمان ارائه دهند.

در پایان توجه شما را به یک فیلم از تولیدات یک شرکت چینی جلب می کنیم

همانطور که در این ویدئو خواهید دید این شرکت با بکار گیری از بهترین مواد اولیه و پیشرفته ترین ماشین آلات اقدام به تولید تجهیزات ایمنی راه ها می نماید . نکته ی حائز اهمیت در این میان واحد کنترل کیفیت ( کیو سی ) می باشد واحدی که جای خالی آن در کارخانجات و تولیدی های کشورمان کم به چشم میخورد همانطور که مشاهده خواهید کرد این واحد با دقت هرچه تمام تمامی محصولات و مواد اولیه را به شکل  های مختلف تست می کند .

همچنین واحد”  آر اند دی” همواره در حال تحقیقات در مورد بهتر شدن کیفیت و ابداعات جدید در زمینه ی تولید میباشد و تمامی محصولات قبل از تولید انبوه در قسمت طراحی کامپیوتری سه بعدی سازی شده بعد از تحقیقات و جلسات مختلف رفع عیب شده و به تولید انبوه می رسند.

دیدگاهتان را بنویسید