آموزش, مقالات

اصول بنیادی در عملیات اجرایی راه ها – قسمت چهارم

علائم ایمنی - ایمن سازی جاده - پل -تابلو ها-تابلو های اخطاری مورد نیاز- تابلو ترافیکی تابو اخباری

در قسمت قبل از سری آموزش های سایت آذین ترافیک در رابطه با تعاریف دیکته شده از جانب وزارت راه نوشتیم در ادامه به تجهیزات مورد نیاز در حین عملیات اجرایی در راه ها خواهیم پرداخت.

علایم و تجهیزات مورد نیاز

مهم نیست که کار کوچک یا بزرگ است، بر روی زمین اجرا میشود یا در ارتفاع، در تمام کارها به آگاهی دادن و اطلاعرسانی کافی و به موقع نیاز میباشد. در مورد کارهای خاص و غیر منتظره، ممکن است با توجه به مطالعات مهندسی محل کار، علایم و تجهیزات متناسب دیگری نیز مورد نیاز باشد.

علائم پیش آگاهی

اولین علامتی که باید توسط رانندگان رؤیت شود، تابلوی اخطاری “جاده در دست تعمیر است” میباشد که باید با فاصله مناسبی قبل از شروع کارهای راهداری و راهسازی (محوطۀ کاری) نصب گردد. ابعاد و حداقل فاصلۀ آن از ابتدای مخروط محافظکاری با توجه به نوع جاده و حداکثر سرعت مجاز متغیراست.

در جدول زیر فاصله نصب این علامت با توجه به فضای کاری موجود و مناسبترین و بهترین  وضعیت دید رانندگان ارائه گردیده است. تابلوی اخطاریراه باریک میشود” به رانندگان در مورد کم شدن عرض سوارهرو اخطار میدهد . این تابلو در کنارۀ سمت راست و در جزیره میانی راههای با جدا کننده وسط و بین اولین علامت و شروع مخروط محافظکاری نصب میشود. در موقع اجرای طرح، علایم و تابلوهای قبلی و ثابت موجود که پیامهای متفاوتی را با علایم طرح میدهند، باید بهطور مناسبی پوشیده شوند تا باعث گمراهی رانندگان نگردند.

مخروطهای ایمنی (مخروطی ایمنی – مخروطی ترافیکی – کله قندی ) و چراغهای روشنایی

در محل عملیات اجرایی یک ردیف از مخروطهای ایمنی برای هدایت وسایل نقلیه مورد استفاده قرار میگیرد.

در شب هنگام و مواقعی از روز که به دلیل شرایط بد آب و هوایی دید کافی وجود ندارد، برای ایجاد روشنایی لازم در راه ممکن است، از چراغ استفاده شود. در محلهایی که سرعت وسایل نقلیه زیاد است، باید طول مخروط محافظ کاری ( مخروطی ایمنی – مخروطی ترافیکی ) همانگونه که در جدول زیر مشخص شده است افزایش یابد.

نکته:
1 –مخروط های ایمنی به فاصله تقریبی 9 متر از هم قرار میگیرند.
2 -قسمت اتصال خروجی باید به جز در جایی که یک جزیره موقتی ایجاد شده است تحت زاویه 45 درجه باشد.
3 -وقتی که تمام علایم در جای خود قرار گرفتند باید یک فرد مسئول و مطلع از بین این علایم عبور کند تا (مناسب بودن) علایم، دوباره کنترل شود.
4 -وقتی که کنترل وسایل نقلیه مستقیماً و با استفاده از علایم ایست، آهسته و یا چراغهای راهنمای سه مرحله ای و یا علایم حق تقدم عبور صورت بگیرد، قسمت اتصال ورودی میتواند تحت زاویه 45 درجه اجرا گردد.

چراغهای کهربایی (زرد) چشمک زن که برای آگاهی دادن و هشدار به رانندگان و ترافیک عبوری در مورد مشخص کردن محوطۀ کاری به کار میرود، نباید با ارتفاع کمتر از 1.1 متر و بیشتر از 1.5 متر از سطح سواره رو نصب شود. این چراغها باید در طول شبانه روز همواره فعال باشند.

ناحیه ایمنی

سطح و فضای کاری و همچنین ناحیه ایمنی باید دارای مخروط های ایمنی و نور کافی باشد . هرگز نباید از سطح ایمنی به عنوان سطح کاری و یا برای ذخیره مصالح استفاده گردد.

علایم “از راست برانید” و“از چپ برانید

در ابتدا و انتهای مخروط محافظهکاری و بر اساس طرحهای ارائه شده، باید تابلوهای “از چپ (یا از راست) برانید” قرار گیرد. قطر این علامت با توجه به سرعت حرکت وسایل نقلیه ای که از کنار محوطۀ کاری عبور مینماید، با استفاده از جدول بالا ( اول ) تعیین می گردد.

حفاظ ترافیکی

برای مشخص شدن عرض فضای کاری توصیه میشود یک حفاظ ترافیکی در داخل ناحیه مخروط محافظ کاری گذاشته شود. این حفاظ رو به سمت ترافیک عبوری قرار میگیرد . در صورت استفاده از وسیله نقلیه پارک شده در جلوی فضای کاری و یا در محل کارهای راهداری که به صورت متحرک انجام میشود، نیازی به استفاده از آن نمیباشد.

علایم تجهیزات اساسی مورد نیاز در عملیات اجرایی و کنترل ترافیک در راهها

علایم تجهیزات اساسی مورد نیاز در عملیات اجرایی و کنترل ترافیک در راهها

حفاظهای مربوط به افراد پیاده

در گودبرداریهایی که در مجاورت محلهای مسکونی و یا عبور عابران قرار میگیرند، برای جلوگیری از سقوط افراد پیاده به داخل گود، باید در طول پیاده رو حصار کافی و غیر قابل نفوذ ایجاد گردد. در محل گودبرداری های با طول زیاد، باید با بستن و اتصال حفاظها به یکدیگر، یک حفاظ پیوسته و یکپارچه و با مقاومت کافی به وجود آید. در صورتی که عمق گودبرداری از 1.2 متر بیشتر باشد، باید ضمن مشورت با ناظر مربوط از حفاظهای با استحکام کافی استفاده شود.

تابلوهای اطلاعاتی

به جز در مواردی که کارهای راهداری با وسیله نقلیه و به صورت متحرک انجام میشود . در هر محوطۀ کاری، باید یک تابلو اطلاعاتی به منظور آگاهی دادن به استفاده کنندگان از راه به کار برده شود . این تابلو باید طوری نصب گردد که دید را کاهش نداده و باعث مسدود شدن سوارهرو و یا پیادهرو نگردد. تابلوی مذکور باید حاوی اطلاعات کافی در مورد کار مربوط (خلاصه وضعیت کاری)، نام پیمانکار، عذرخواهی برای تأخیر در سفر و مشکلات پیش آمده ناشی از محدود شدن عرض جاده و همچنین یک شماره تلفن برای تماس در مواقع ضروری باشد.

علامت پایان کارهای راهداری و راهسازی

تابلوی انتهای کارهای راهداری و راهسازی بر اساس جدول زیر در فاصله 10 تا90 متری بعد از محوطۀ کاری قرار میگیرد.

تجهیزات اضافی

لازم است علایم و تجهیزات اضافی مورد نیاز برای کنترل ترافیک به واسطه موقعیت و محل انجام کار قبلاً بررسی شود. به عنوان مثال بعضی اوقات لازم است علایم هشدار دهنده و اخطاری در هر دو طرف جاده نصب شوند. مثلاً در جایی که علایم سمت راست به دلیل ترافیک سنگین قابل رؤیت نمیباشند، همچنین در آزادراهها و بزرگراهها، علایم اخطاری باید در جزیره میانی نیز تکرار گردند. در بعضی مواقع باید ترافیک عبوری به دلیل عرض محدود سوارهرو و یا حجم بالای تردد مستقیماً کنترل گردد.

روشنایی و قابلیت انعکاس علایم

بر اساس مفاد آیین نامه ایمنی راهها، کلیه علایم ترافیکی به کار رفته، باید در هنگام تاریکی به اندازه روز روشن و مؤثر باشند. بنابراین علایم باید مستقیماً توسط یک منبع نور درونی یا بیرونی و یا با استفاده از مواد و مصالح منعکس کننده (شبرنگ) روشن شوند. شبرنگ علایم باید از نوع رده مهندسی grade Engineer و یا لانه زنبوری intensity High بوده و مشخصات و حداقل بازتاب آن مطابق با استانداردهای زیر باشد:

[ 2تاBS873: Part 6 : 1983 Class 1] و یا [ 5 تا ASTM(D4956)Type VI Class 1 ] همچنین توصیه میشود در آزادراهها و بزرگراهها از شبرنگ لانه زنبوری و در سایر راهها از شبرنگ رده مهندسی استفاده گردد.

راه بند - راهبند - حفاظ - شبرنگ راه بند - راهبند - حفاظ - شبرنگ

لباس مورد استفاده در عملیات اجرایی

کلیه افراد و مأموران در محل کار و سطح جاده باید (در شب و روز) از فواصل دور برای رانندگان به خوبی قابل رؤیت باشند. به همین جهت لباسی که میپوشند باید از قابلیت دید بالایی برخوردار باشد. پوششهای مورد استفاده توسط افراد و مأموران در عملیات اجرایی راهها و کنترل موقت ترافیک، باید با استاندارد 471) EN(BS :1994) در خصوص مشخصات لباسهای با قابلیت دید بالا) مطابقت داشته باشد. لباسهای مورد استفاده و نوارهای منعکس کننده آنها، باید مطابق یکی از انواع مشخص شده در استاندارد مذکور باشد.

لباس ایمنی- لباس کار - استاندارد لباس ایمنی- لباس کار - استاندارد لباس ایمنی- لباس کار - استاندارد لباس ایمنی- لباس کار - استاندارد

منبع : آییننامه ایمنی راهها نشریه شماره ۷-۲۶۷ (ایمنی در عملیات اجرایی) سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور – وزارت راه و ترابری معاونت امور فنی معاونت آموزش، تحقیقات و فناوری

دیدگاهتان را بنویسید