آموزش

کاربرد علائم شب نما در ساختمان ها

تابلو شب نما - علائم ترافیکی - تابلو ایمنی

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-kjsihsbu’ admin_preview_bg=”]

اهمیت استفاده از علائم شب نما در ساختمان

حتما برای شما هم پیش آمد که در اثر یک حادثه قطعی برق و آتش سوزی در داخل ساختمان محیط ساختمان تاریک شده و همینطور دود زیادی در محوطه پخش شده باشد که این حوادث پدیده های ناخوشایند و آغازی برای یک بحران دیگر است.

حتی دیده ایم که برای مقابله با بحران قطعی برق در ساختمان ها از برق اضطرای استفاده می کنند اما اگر برق اضطراری دچار مشکل شده باشد و حتی دسترسی به فعال کردن سیستم سخت باشد ، چه باید کرد ؟

تا چه حد می توان به عملکرد به موقع مولد های برق متکی بود ؟ و آیا چراغ های اضطراری موجود در داخل پارکینگ  و راه پله ها در دود پخش شده بر اثر آتش سوزی کارایی دارند ؟ ممکن است برق با تاخیر زیادی وارد مدار شده یا به دلیل خطای انسانی دیر عمل کند !

و از مهم تر برای خروج افراد از منطقه مربوطه چه باید کرد ؟

در این لحظات افراد با عجله می خواهند از آن محوطه خطر آمیر خاجر شوند و ممکن است به دیوارها و ستون ها برخورد کنند و به زمین بیافتند. در این صورت مدیریت بحران بسیار سخت تر می شود.

در واقع معماران و سازندگان ساختمان و حتی اهالی ساختمان مسئول رسیدگی به این موضوع حیاتی هستند.

در اینجاست که استفاده از علائم ایمنی ساختمان که معمولا از نوع علائم شب نما هستند نمود پیدا می کند و مهم می شود.

از آنجائیکه دود حاصله از انفجار و آتش سوزی و فرو ریختن اجسام یکی از عوامل اصلی تلفات انسانی در ساختمان ها است کمی به این پدیده و نحوه گسترش آن می پردازیم تا پی به این موضوع ببریم که خرید علائم شب نما چقدر در رفع این مشکل حائز اهمیت می باشد.

علائم ترافیکی - علائم ایمنی ساختمان

علائم ترافیکی – علائم ایمنی ساختمان

تاثیر علائم ایمنی شب نما در ساختمان

طبق آمار بدست آمده از یک منبع معتبر باید بگوییم که سرعت حرکت افراد در دود و گرد و غبار متوسط 35 سانتی متر در ثانیه است ، لذا 90 درصد افراد حاضر فقط می توانند 1/9 متر قدم برداشته و 10 درصد دیگر نیز نهایت تا 16 متر توانایی حرکت دارند.

طبق آزمایش های انجام شده توسط محققین ، دود ناشی از سوختن یک متر مکعب هیزم خیس در یک اتاق به وسعت 100 با ارتفاع 6 متری متاسفانه ظرف مدت 22 ثانیه دود منتشر شده در فضای بالای اتاق تا ارتفاع 5/1 متری زمین فرا می گیرد به طوری که افراد دیگر قادر به تنفس و حتی دیدن هم نیستند و باید با خزیدن روی زمین راه خروج را پیدا کنند .

بر این اساس وجود علائم ایمنی ساختمان ( علائم شب نما ) الزامی بوده و می بایست در ارتفاع کم نصب شوند.

یکی از ابزارهای ایمن سازی ساختمان ها استفاده از محصولات ایمنی پارکینگ و علائم ایمنی است.

در مواقع که خطر تاریکی وجود دارد موثرترین راه استفاده از علائم شب نما در تخلیه سریع افراد به خصوص ساکنین و مراجعین اماکن عمومی کارخانجات و برج های مسکونی جهت هدایت و فرار به سمت خروج و جای امن می باشد.

علامت گذاری راه های فرار در اماکن صنعتی و تاسیسات زیرزمینی ، نیروگاه های اتمی و تاسیسات فراساحلی و اکتشاف نفت بسیار مفید است.

معرفی علائم ایمنی اماکن ( تابلو شب نما )

طراحی و نصب دقیق تابلو علائم شب نما در نقاط مختلف هر طبقه و پله های فرار ، افراد را برای یک تخلیه سریع راهنمایی می کند.

از مزیت های بهره گیری از این تجهیزات ترافیکی ، میزان نور تابشی تابلو  و عمر طولانی ؛ عدم نیاز به هزینه های تعمیرات و قابلیت تمیزکردن به آسودگی و نصب و نگهداری آسان می باشد.

رنگدانه مصرفی در تولید این محصول استفاده از خاک های کمیاب به نام آلکاین که ترکیبی از موادی چون کرومات یا آلومینات استرانسیوم – باریوم – ایوروپیوم – بورون – کادیوم – جیوه – آرسینیک است که بر روی صفحات کاغذی یا پلاستیک دارای چسب یا ورق PVC چاپ می شود.

قابل ذکر است که این مواد نور را از منابع طبیعی گرفته و در خود ذخیره می کند که به محض قطع شدن منبع نور با انجام فعل و انفعالات شیمیایی نور از خود ساطع می کند که موجب روشنایی مسیر می شود که این عمل بارها تکرار می شود. در ضمن طبق استانداردها عمر این محصولات گروه تابلوهای علائم 25 سال در داخل ساختمان و 5 سال خارج از ساختمان می باشد.

همینطور تابلوهای شب نما طبق رنگدانه های مصرف در تولید آن قادر هستند تا 72 ساعت نور را در خود ذخیره کرده و قابل روئت باشند.

شاید بگویید استفاده از چراغ های اضطراری به جای شب نما چه تاثیری دارد ؟؟ در جواب باید بگوئیم در هنگام تراکم و غلظت دود و گردو غبار متاسفانه چراغ های راهنمایی مانند چراغ های خودرو در مه عمل می کنند و تنها از فاصله دو متری قابل مشاهده هستند ، لذا عملا بود یا نبود آنها هیچ تاثیری ندارد.

تابلو علائم ایمنی - علائم شب نما - تابلو ایمنی

تابلو علائم ایمنی – علائم شب نما – تابلو ایمنی

تفاوت شب نما با شبرنگ ترافیکی

بارز ترین تفاوت این دو محصول ترافیکی این است که در اصل شبرنگ ها تنها نور دریافتی را مثل آینه از خود انعکاس می دهند اما شب نما با داشتن مواد و رنگدانه خاص خود نور محیط را جذب کرده و از خود ساطع می کنند.

تفاوت دیگر عمر و کارایی شب نما است که برتری بیشتری نسبت به شبرنگ ها دارد. اما باید توجه داشته باشید که قیمت شب نما بیشتر است .

انتخاب تابلو علائم مناسب

انتخاب تابلو شب نما مسئله بسیار مهمی است که کاملا به نور محیط ، مقدار و دمای نور و نوع ان بستگی دارد.

معمولا میزان نور تابشی علائم را برحسب محل استفاده در چهار گروه اصلی تقسیم بندی می کنند :

1- دفاتر اداری

2- انبارها و سالن های بزرگ کم نور

3- راهروهای میانی کم نور ساختمان ها

4- تونل ها و مکان هایی با نور بسیار کم

ابعاد یا سایز تابلو ها را بر اساس فاصله و میدان دید آنها انتخاب می شود.

مسئولین ساختمان ها باید همواره شرایط چیدمانی تجهیزات محل رفت و آمد افراد را در وضعیت تعریف شده حفظ کرده و با نظارت مستمر از قراردادن تجهیزات جدید در مسیرهای فرار و مکان هایی که نیاز هست تابلو های ایمنی استفاده شود اکیدا خودداری کنند.

در انتها قابل ذکر است شرکت آذین ترافیک با هدف رضایت مشتریان خود ، مجموعه کاملی از تابلوهای ایمنی ساختمان را در اختیاز عزیزان قرار می دهد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید با بخش فروش و بخش تماس با ما در ارتباط باشید .
[/av_textblock]

دیدگاهتان را بنویسید