آموزش, مقالات

کنترل ترافیک در عملیات اجرایی راه ها

علائم-ایمنی-ایمن-سازی-جاده-پل-تابلو-ها-تابلو-های-اخطاری-مورد-نیاز-تابلو-ترافیکی-تابو-اخباری

در این قسمت از سری مقالات سایت آذین ترافیک به کنترل ترافیک در حین عملیات اجرایی و روشها و ابزار و علائم مورد احتیاج جهت کنترل ترافیک در محدوده ی عملیات اجرایی راه ها خواهیم پرداخت.

کنترل ترافیک

عرضهای جاده

وقتی عرض غیر مسدود سواره رو از 6.50 متر برای یک راه دو طرفه کمتر باشد، ممکن است برای وسایل نقلیه سنگین و ا توبوسها ایجاد مشکل نماید، در این صورت باید با ناظر مربوط مشورت شود . راه های با عرض سواره رو کمتر از 5.5 متر برای کارهای راهسازی و راهداری خیلی کم می باشد، در این صورت باید از مخروطهای ایمنی برای ایجاد یک عرض عبور به میزان 3.56 متر استفاده نموده و از روشهای کنترل ترافیک برای عبور وسایل نقلیه به صورت یکطرفه استفاده گردد . حداقل عرض لازم برای عبور ترافیک به صورت یک طرفه 3.25 متر .در جاهایی که انتظار میرود فقط وسایل نقلیه سبک عبور نمایند، ممکن است این عرض تا2.75 متر کاهش یابد. در راههای درون شهری کاهش عرض قابل عبور تا مقدار فوق برای دوچرخه سواران ایجاد مشکل خواهد کرد که باید مراتب مدنظر قرار گیرد.

خط رفت و یا برگشت

منظور از خط رفت و یا برگشت، ناحیهای از سوارهرو است که دارای محدودیت موقت میباشد و ترافیک ابتدا باید در یک جهت و سپس در جهت دیگر به صورت کنترل شده عبور نماید.

روشهای کنترل ترافیک

در مورد نوع و چگونگی کنترل ترافیک، باتوجه به موارد زیر، ناظر مربوط باید تصمیم گیری نماید.

– چه مقدار از عرض جاده برای عبور استفاده خواهد شد.

– نوع و میزان ترافیک عبوری

– میزان دید رانندگان در محل عملیات اجرایی در کارهای اجرایی که در تماس با گذرگاه راه آهن صورت میگیرد، کنترل ترافیک باید با استفاده از تابلوهای “ایست / آهسته” انجام شود.

کنترل ترافیک به وسیله علایم “ایست / آهسته”

ترافیک عبوری را میتوان با استفاده دستی از تابلوهای “ایست / آهسته” به صورت خط رفت و برگشت به طور یکطرفه کنترل نمود، مشروط بر اینکه حجم تردد در یک ساعت و طول کارگاه از مقادیر 1 مشخص شده در جدول زیر بیشتر نباشد.

وقتی که منطقه کاری در مسیر مستقیم بوده و طول محوطه کاری کمتر از 20 متر باشد و ایستگاه علامت “ایست / آهسته” نیز حداقل از فاصله 100 متری برای ترافیک عبوری قابل رؤیت باشد، میتوان فقط از یک تابلوی “ایست / آهسته” در انتها یا وسط استفاده کرد. اگر طول فوق الذکر بیشتر از 20 متر باشد و یا اینکه عملیات در محل قوس انجام شود، به نحوی که تأمین فاصلۀ دید 100 متر مقدور نباشد، باید تابلوهای مذکور در هر دو انتها به کار برده شود . همچنین ممکن است برای کنترل ترافیک به ارتباط رادیویی دوطرفه نیاز باشد. با نشان دادن علامت “ آهسته” به ترافیک در جهت حرکت باید در جهت دیگر علامت “ایست ” استفاده شود. ضمناً برای ترخیص و عبور وسایل نقلیه در حال حرکت در طول محوطه کاری، باید فرصت لازم داده شود.

در صورت وجود تقاطع هم سطح با راه آهن در محل کارهای راه سازی و راهداری باید قبل از شروع به کار با مسئولان ذیربط در راه آهن هماهنگی لازم به عمل آید. در این حالت میتوان دو علامت “ایست / آهسته” در کنار تقاطع و در جهات مختلف کار قرار داد . ضمناً از علایم ترافیکی پیش آگاهی و اطلاعاتی نیز قبل از تقاطع استفاده شود، به طوری که به وضوح توسط رانندگان قابل رؤیت باشد. براساس مفاد بخش علایم آییننامه ایمنی راهها، قطر هر یک از این علایم 900 میلیمتر میباشد. ممکن است هر دو علامت (به صورت پشت به پشت) بر روی یک پایه قرار گیرند که به راحتی توسط متصدی (اپراتور) بچرخد و یا ممکن است از یک نوع مصالح سبک ساخته شده و روی پایهای نصب گردد که به وسیله متصدی (اپراتور) نگهداری شده و بچرخد.

کنترل ترافیک به وسیله چراغهای راهنمای سه مرحلهای و یا علایم حق تقدم عبور

برای کنترل ترافیک بهصورت یکطرفه میتوان از چراغهای راهنمای سه مرحلهای یا علایم حق تقدم عبور استفاده نمود (شکلهای زیر ) لیکن با عنایت به میزان توجه رانندگان و اطاعت آنها از فرامین اینگونه علایم، استفاده از این روشها برای کنترل ترافیک در عملیات اجرایی که در راههای بین شهری صورت میگیرد، توصیه نمیشود.

کنترل ترافیک به وسیله سایر علایم

در راههایی که با وجود انجام عملیات اجرایی عرض قابل عبور آنها برای عبور ترافیک به صورت دوطرفه کفایت مینماید، میتوان همانگونه که در شکلهای نمونه این فصل نشان داده شده است، از سایر علایم (غیر از علایم “ایست / آهسته”) برای کنترل ترافیک استفاده نمود.

طرح علایمگذاری برای کنترل ترافیک به وسیله علایمگردان (ایست / آهسته) در یک راه اصلی دوخطه که یک خط آن بسته است.

طرح علایم گذاری برای کنترل ترافیک به وسیله علایم گردان (ایست / آهسته) در یک راه اصلی دوخطه که یک خط آن بسته است.

طرح علایمگذاری برای کنترل ترافیک به وسیله علایمگردان (ایست / آهسته) در یک راه اصلی دوخطه که یک خط آن بسته است.

طرح علایم گذاری برای کنترل ترافیک به وسیله علایم گردان (ایست / آهسته) در یک راه اصلی دوخطه که یک خط آن بسته است.

طرح علایمگذاری در یک راه سهخطه بدون جدا کننده وسط که دو خط آن بسته است.

طرح علایم گذاری در یک راه سه خطه بدون جدا کننده وسط که دو خط آن بسته است.

-کنترل ترافیک به وسیله چراغهای راهنمای سه مرحلهای در یک راه اصلی دوخطه

-کنترل ترافیک به وسیله چراغهای راهنمای سه مرحله ای در یک راه اصلی دوخطه

کنترل ترافیک به وسیله علایم حق تقدم عبور در یک راه اصلی دوخطه

کنترل ترافیک به وسیله علایم حق تقدم عبور در یک راه اصلی دوخطه

 -طرح علایمگذاری در یک راه سه خطه بدون جدا کننده وسط که خط میانی آن بسته است.

-طرح علایم گذاری در یک راه سه خطه بدون جدا کننده وسط که خط میانی آن بسته است.

طرح علایمگذاری در یک راه سهخطه بدون جدا کننده وسط که خط میانی آن بسته است.

طرح علایم گذاری در یک راه سه خطه بدون جدا کننده وسط که خط میانی آن بسته است.

جدول 5-8

علائم-ایمنی-ایمن-سازی-جاده-پل-تابلو-ها-تابلو-های-اخطاری-مورد-نیاز-تابلو-ترافیکی-تابو-اخباری-عملیات-جاده-ای-

جدول 5-7

جدول 5-6

جدول 1-2

علائم ایمنی - ایمن سازی جاده - پل -تابلو ها-تابلو های اخطاری مورد نیاز- تابلو ترافیکی تابو اخباری-عملیات جاده ای -

جدول 1-1

منبع : آیین نامه ایمنی راهها نشریه شماره ۷-۲۶۷ (ایمنی در عملیات اجرایی) سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور – وزارت راه و ترابری معاونت امور فنی معاونت آموزش، تحقیقات و فناوری

دیدگاهتان را بنویسید