آموزش, مقالات

علامت گذاری برای ترافیک عبوری قسمت دوم

در ادامه ی آموزش قبل پیرامون علامت گذاری در عملیات جاده ای در این قسمت به نکاتی در رابطه با بهسازی و روسازی منطقه ی عملیاتی خواهیم پرداخت.

ﻧﮑﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﭘﺮوژﻩ ﻫﺎی ﺑﻬﺴﺎﺯی و ﺭوﺳﺎﺯی ﺭﺍﻩ ﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺭﻋﺎﯾﺖ گردد.

ﺩﺭ ﭘﺮوژﻩ ﻫﺎی ﺑﻬﺴﺎﺯی و ﺭوﺳﺎﺯی ﺭﺍﻩ ﻫﺎ، ﺷﺎﻣﻞ ﺁﺳﻔﺎﻟﺖ ﮔﺮﻡ ﯾﺎ ﺳﺮﺩ  ( ﺍﺯ ﻗﺒﯿﻞ ﺁﺳﻔﺎﻟﺖ ﺳﻄﺤﯽ- ﺭوﺩ ﻣﯿﮑﺲ-ﺳﯿﻠﮑﺖ ) و ﻧﯿﺰ ﻗﯿﺮﭘﺎﺷﯽ ﺳﻄﺢ ﺭﺍﻩ ﻫﺎ (اندود سطحی یا نفوذی) اید نکات ذیل رعایت گردد:

جاده لغزنده است.

از علامت اخطاری “جاده لغزنده است”، در طولی از راه که قیرپاشی شده و یا خطر لغزندگی وجود دارد، استفاده گردد.

پرتاب سنگ

علامت اخطاری “پرتاب سنگ” در طولی از راه که خطر پرتاب سنگ در سوارهرو وجود دارد، نصب شود.

خطر لغزندگی جاده و یا پرتاب سنگ

زمانی که “خطر لغزندگی جاده و یا پرتاب سنگ” از بین رفت، علامت مربوط باید جمع آوری گردد

بتدا و انتهای محل عملیات

در طرفین محل اجرای عملیات (ابتدا و انتهای محل عملیات) دو نفر پرچمدار که آشنا به فنون پرچمداری باشند، در تمام طول مدت عملیات، برای هدایت ترافیک مستقر گردند.

 طول عملیات آسفالت

طول عملیات آسفالت در هر روز به نحوی انتخاب گردد که کل عرض سواره رو در طول مذکور به طور همزمان و در همان روز آسفالت گردد.

پایان عملیات روزانه

در پایان عملیات روزانه، محل اتمام روکش (لایه) آسفالتی جدید با شیبی ملایم به آسفالت موجود متصل گردد.

چاله های مربوط به عملیات لکه گیری آسفالت

چالههای مربوط به عملیات لکهگیری آسفالت، در همان روز، لکه گیری و پر شوند.

اختلاف سطح بین شانه و سواره رو

به منظور جلوگیری از ایجاد اختلاف سطح بین شانه و سواره رو همزمان با پیشرفت عملیات آسفالت، شانه های طرفین راه نیز تکمیل گردد، در غیر این صورت در اسرع وقت این عمل انجام شود.

کار در شانه راههای اصلی دو خطه که محل عبور عابران پیاده است. کار در شانه راههای اصلی دو خطه که محل عبور عابران پیاده است.

خط کشی

با توجه به اهمیت خط کشی راه، به محض اتمام آسفالت و همچنین بلافاصله پس از تکمیل آسفالت هر لایه روکش در نقاط لازم، باید خط کشی، تکمیل و یا تجدید گردد.

ارجح است که اصلاح آنی خط کشی پس از انجام کارهای جادهای، جزئی از قرارداد کار باشد . در صورتی که خط کشی با مواد دایمی ممکن نباشد، خصوصاً در محلهایی که فقدان علایم و خط کشی ممکن است به شرایط خطرناکی منجر شود، باید فوراً رنگ سرد به کار رود .  تأخیر در تجدید خط کشی به نحوی که با برنامه خط کشی دایمی در منطقه پس از پایان عملیات بهسازی متناسب نباشد، بسیار نامطلوب است. در طولی از راه که فاقد خط کشی است، نصب تابلوی اخطاری “خطرات دیگر” به همراه صفحه متممی که بر روی آن جملۀ “راه بدون خط کشی تا … متر  به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته شده، ضروری میباشد. جداول زیر اندازه و فاصله نصب علامت خطر و صفحۀ متمم را مشخص نموده است، کلیه خط کشی هایی که ممکن است منحرف کننده باشند، باید دائماً اصلاح و یا پاک شوند. هنگام خط کشی سطح سواره رو برای حفظ چشم گربه ای ها باید تدابیر لازم بهوسیله گذاشتن حفاظ مناسب بر روی آنها اتخاذ گردد. پس از پایان عملیات لکه گیری و مرمت رویه های آسفالتی، خط کشیهای محو شده باید تجدید شوند.

بدیهی است تا زمانیکه اختلاف سطح شانه ها با سوارهرو، اصلاح و تکمیل نگردیده، باید از مخروط های ایمنی و سایر علایم و تجهیزات لازم که نشان دهنده وجود خطر و اختلاف سطح بین سوارهرو و شانه ها میباشد، استفاده گردد.

 علائم-ایمنی-ایمن-سازی-جاده-پل-تابلو-ها-تابلو-های-اخطاری-مورد-نیاز-تابلو-ترافیکی-تابو-اخباری-عملیات-جاده-ای-

علائم اخطاری اندازه و فاصله نصب آنها

نکته:

1 -سرعت حرکت وسایل نقلیه (ستون 1) باید در هر جا که ممکن است، 85 %سرعت نزدیک شدن باشد.

2 -اندازه های کوچکتر علایم باید فقط هنگامی مورد استفاده قرار گیرند که مسئله رعایت زیبایی و یا محدودیتهای طبیعی نصب، علامت بزرگتر را غیر قابل استفاده سازد.

3 -اندازه های بزرگتر علایم باید وقتی که شرایط نصب ایجاب کند و یا وقتی احتمال وقوع تصادف زیاد باشد، به کار روند.

 

دیدگاهتان را بنویسید