Uncategorized @fa

اصول نگهداری از علائم ترافیکی

فروش علائم ترافیکی - آذین ترافیک تولید کننده تابلو

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-kjguuzci’ admin_preview_bg=”]

چطور تابلو های علائم ترافیکی را به صورت صحیح نگهداری کنیم ؟

نگهداری علائم عمودی به مجموعه ای از فعالیت ها نظیر ساخت تابلو ترافیکی ، نصب علائم ، بازرسی دوره ای ، تعمیر و تعویض تابلو علائم اطلاق می شود که در جهت هر چه بهتر کردن کارایی مطلوب این تجهیزات انجام می شود.

هدف از انتشار این پست ارائه روش های نگهداری تابلو علائم برای استفاده مهندسین و پیمانکارانی است که در ادارات راه و شهرسازی به امر برنامه ریزی و مدیریت فعالیت های نگهداری می پردازند که در تدوین و ارائه این راهنما سعی بر آن شده که کامل ترین دانش فنی، روش های برنامه ریزی و پرسنل ، تجهیزات و مصالح مورد نیاز برای نگهداری علائم ترافیکی ارائه شود.

همینطور شرکت آذین ترافیک پیشرو در تولید و نصب تابلوهای راهنمایی بهترین خدمات را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.

برای درک بهتر باید بگوییم که علائم ترافیکی به منظور کنترل و هدایت ترافیک و افزایش ایمنی راه به کار گرفته می شود؛ لذا این تجهیزات را باید در محل هایی نصب شود که به آسانی بتوان به این اهداف دست یافت.

در ابتدا به معرفی انواع علائم ترافیکی می پردازیم که به سه دسته اصلی تقسیم می شوند :

این تابلو شامل مجموعه علائمی است که به منظور افزایش ایمنی و روان شدن رفت و آمد وسایل نقلیه در معابر و جاده ها به کار می رود و رانندگان را از انجام رفتارهای ممنوع و مجاز رانندگی آگاه می کند.

این تابلو نمایان گر علائم برای نشان دادن خطرهایی که راننده در مسیر با آنها رو به رو خواهد شد می باشد.

نشان دهنده اطلاعات مربوط به مسیرها، مکان ها، وسایل و امکانات مورد نیاز رانندگان است.

در ادامه توضیحاتی در خصوص اصول و نکات مورد توجه هر تابلو علائم ترافیکی را توضیح خواهیم داد که نیاز است بدانید :

اصول بازتابندگی تابلوهای ترافیکی

تابلوهای راهنمایی رانندگی باید در موقعیت های مختلف جوی برای رانندگان وسایل نقلیه به آسانی قابل دیدن و تشخیص باشند.

به همین دلیل در بسیاری از تابلوهای ترافیکی از مواد بازتابنده برگشتی برای زمینه استفاده می شود.

بازتابش نور هنگامی اتفاق می افتد که نور تابیده شده به یک جسم از سطح آن منعکس شود. روشنی نور بازتابشی مستقیم به شدت نور منبع تابش و جنس مصالح جسم بازتاب دهنده بستگی دارد.

به طور کلی سه نوع بازتاب وجود دارد که عبارت است از بازتاب پراکنشی ، بازتاب آینه ای و بازتاب برگشتی.

تابلوهای ترافیکی - نصب تابلو - شبرنگ تابلو علائم

تابلوهای ترافیکی – نصب تابلو – شبرنگ تابلو علائم

دوام و عمر علائم ترافیکی

نکته مهم در انتخاب یک تابلو ترافیکی، توجه به عمر مفید شبرنگ نصب شده است.

به عنوان مثال تولیدکننده تابلو ترافیکی ممکن است تضمین کند که خاصیت بازتابندگی برگشتی نوعی شبرنگ در دوره 7 ساله بیش از 50 درصد کاهش نخواهد داشت، در حالیکه استفاده از شبرنگ 10 ساله این خاصیت و ویژگی را چند برابر می کند.

بنابراین اگر قیمت شبرنگ 10 ساله زیاد باشد ولی عمر مفید طولانی تر آن می تواند جبران کننده باشد.

البته در برخی موارد ممکن است تابلو قبل از آنکه به طور کامل فرسوده شود دچار آسیب دیدگی، سرقت و یا خرابکاری شود که در این مواقع چه بسا بهتر است از شبرنگ 7 ساله و حتی 3 ساله که طبیعتا هزینه کمتری هم خواهد داشت استفاده کرد.

فرسودگی تابلو ترافیکی

تابلوهای ترافیکی باید به رانندگان اطلاع رسانی کنند. برای انجام این وظیفه، ضروری است آنها در وضعیت های مختلف روزانه و شبانه قابلیت دید و خوانایی کافی داشته باشند.

این تجهیزات ترافیکی در اثر عوامل مختلفی فرسوده شده و پس از مدتی نیاز دارند که مجدد بازسازی و یا تعویض شوند. وقتی که تابلو در مدت زمان زیادی است که نصب شده، شبرنگ تابلوها در اثر عواملی از قبیل نور خورشید، آب و هوا، سایش ذرات و آلودگی هوا دچار کاهش بازتاب می شوند.

حتی ورق تابلو هم ممکن است در اثر پاشش آلاینده ها از سطح جاده و یا از طریق هوا کثیف شوند.

با افزایش فرسودگی متاسفانه اثرات مخربی از جمله کاهش قابلیت دید و خوانایی آنها اتفاق می افتد، تا حدی که ممکن است رانندگان دیگر قادر به درک پیام تابلو در زمان مناسب برای انجام واکنش صحیح نباشند و در نتیجه کنترل ترافیک و ایمنی جاده بسیار کم می شود.

  • انواع فرسودگی تابلوها

در ذیل 5 نوع فرسودگی تابلو را ذکر می کنیم :

1-  کدر شدن و رنگ پریدگی :

در واقع اگر شبرنگ نصب شده بر روی تابلو از کیفیت خوبی برخوردار نباشد متاسفانه بر اثر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید و آلاینده مضر هوا ممکن است به تدریج کدر شده و رنگ های به کار رفته در شبرنگ کمرنگ گردند که این فرسودگی ها باعث کاهش بازتابندگی برگشتی می شود و تابلوی ترافیکی را به تدریج بی استفاده می شود.

2- ترک برداشتن :

وجود انبساط حرارتی بین روکش و صفحه تابلو می تواند باعث ترک شود. در این حالت، بازتابندگی شبرنگ به طور مستقیم در شب ها خدشه دار نمی شود اما ظاهر تابلو در طول روز چندان مطلوب نخواهد بود.

3- سایش :

یکی دیگر از فرسودگی ها برخورد ذرات به وسیله باد و مواد شیمیایی موجود در هوا می باشد که می تواند باعث فرسایش سطحی تابلو و ایجاد ناهمواری در رویه آن شود. در این صورت روشنی تابلو به خاطر بازتابش پراکنشی کاهش می یابد و نمای روزانه تابلو به خاطر کدر شدن شبرنگ نامطلوب است.

4- ورقه و پوسته کردن :

این نوع آسیب در اثر چسبندگی نامناسب شبرنگ بی کیفیت استفاده شده ممکن است از صفحه تابلو کاملاً جدا می شود که در این مواقع بازتاب تابلو و ظاهر آن نامطلوب می شود. با خرید شبرنگ 10 ساله باکیفیت از یک شرکت معتبر خیالتان بابت این مشکلات راحت خواهد بود.

5- کثیف شدن :

این مورد رایج ترین نوع فرسودگی در طول عمر تابلو است. چنانچه کثیفی در عمق رویه تابلو نفوذ نکرده باشد ممکن است از طریق شست وشوی طبیعی باران و یا عملیات شستشوی دستی برطرف شدنی باشد و روشنی و ظاهر تابلو حفظ شود.

درمجموع می توان گفت که ترکیبی از این خرابی ها هم وجود دارد. البته تابلوها ممکن است در اثر برخورد و یا خرابکاری نیز آسیب ببینند.

تولید علائم ترافیکی - قیمت تابلو ترافیکی

تولید علائم ترافیکی – قیمت تابلو ترافیکی

اقدامات نگهداری تابلو علائم

برای حفظ کارایی تابلو اقدام به موقع بسیار حائز اهمیت می باشد.

تابلوهای خرابکاری شده، آسیب دیده و یا به سرقت رفته برای ترافیک حاضر در آن منطقه بسیار خطرناک بوده و ممکن است باعث بروز تصادفات شوند.

در ادامه به توضیحات بسیار کاملی در این باره می پردازیم :

روش های نگهداری تابلوها را می توان به سه گروه جاری ، پیشگیرانه و اضطراری رده بندی کرد.

1- اقدامات جاری متشکل از اقداماتی است که طبق برنامه های مدون و به طور منظم انجام می شود تا مطمئن شویم که تابلوهای ترافیکی برای انتقال پیام خود به رانندگان، کارایی مناسبی دارند.

این اقدامات شامل نظافت و تعمیر، تعویض شبرنگ تابلو به دلیل فرسودگی یا آسیب دیدگی، تعمیر پایه آسیب دیده یا صفحه خم شده تابلو ، قطع شاخ و برگ درختانی که تابلو را مخفی کرده اند و تعویض لامپ تابلوهای LED ترافیکی است.

2- با گذشت زمان بر اثر عوامل محیطی و ترافیکی ، تابلوهای نصب شده در معابر و جاده ها دچار فرسودگی و رنگ پریدگی می شوند.

در اینجا باید با استفاده از سیستم اطلاعات تابلوها ، برنامه جامع و منظمی جهت جایگزینی گروهی تابلوها تدوین کرد که شرکت آذین ترافیک با تکیه بر تجربه مسئولین فنی خود این امور را به نحو احسن انجام خواهند داد در این زمینه باید در پایگاه اطلاعات تابلوها جس ت و جو شود تا سن، موقعیت و تعداد تابلوهایی که باید تعویض گردند به دست آید. از این اطلاعات برای برآورد بودجه مورد نیاز نیز استفاده می شود.

3- اقدامات اضطراری تشکیل شده از اقدامات  که می بایست برای رفع نقایص تابلوها فوری انجام شود.

این کارها ممکن است در ساعات کاری روزانه و یا در خارج از ساعات رسمی کار یعنی در شب ها انجام شود. کارهای اضطراری از قبیل جایگزینی تابلوهای مفقود شده و آسیب دیده در اثر خرابکاری است.

عوارض نگهداری نامناسب

عدم توجه و کوتاهی در نگهداری تابلوها، موجب بروز عوارض جدی در شبکه راه ها و جاده ها می شود.

از مهم ترین این عوارض عبارت اند از کاهش ایمنی و کاهش میزان کارایی راه ها که در نتیجه سبب افزایش احتمال وقوع حوادث رانندگی می شود.

مفقود شدن تابلو می تواند مستقیما باعث وقوع تصادفات شدید رانندگی شود. همچنین نبود یک تابلو در یک منطقه خاص یا وجود تابلوی غیر ترافیکی و متفرقه نظیر تابلوهای تبلیغاتی می تواند باعث ایجاد اختلال در سیستم ترافیک گردد.

در آخر باید گفت که مهمترین اولویت ، خرید تجهیزات ایمنی راه ها با کیفیت از شرکت معتبر می باشد. شرکت آذین ترافیک طراح و تولید کننده انواع تابلوهای ترافیکی آماده ارائه خدمت در این زمینه می باشد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید با بخش فروش 02191007181 تماس حاصل فرمائید.
[/av_textblock]

دیدگاهتان را بنویسید