مقالات

تمهیدات ایمنی در محدودۀ پلهای پیاده رو بی شانه قسمت اول

علائم ایمنی - ایمن سازی جاده - پل -تابلو ها-تابلو های اخطاری مورد نیاز- تابلو ترافیکی تابو اخباری4

بخش قابل توجهی از پلهای بزرگ (عمدتاً در راههای دوخطۀ دوطرفه)، فاقد شانۀ همسطح است و به جای آن در مجاورت سواره رو، پیاده روی پله دار در نظر گرفته شده است. چون شانۀ همسطح بر جریان عبور و احساس ایمنی راننده آ ثار قطعی دارد باید وی را به تدریج و آرامی از محو شدن آن آگاه کرد . این کار در شانۀ رویه دار به کمک خط کشی و در شانۀ بی رویه با استفاده از نصب علایم انجام می گیرد .

شکل زیر مربوط به حالتی است که راه طرفین پل در فاصلۀ حدود 300 متر مستقیم است . از فاصلۀ حدود 300 متر به پل مانده راننده از وجود پل بزرگ آگاه می گردد . در فاصله حدود 150 متر به پل مانده منطقۀ سبقت ممنوع، اعلام و نصب علایم شب نما در کنار شانه آغاز می گردد . در فاصلۀ حدود 60 متری پل، این علایم به تدریج به سمت لبۀ سواره رو منحرف می شود، به طوری که در شروع پل، لبۀ داخلی پیاده رو را مشخص می نماید . مجموعۀ این علایم، محدود بودن در نوار سواره رو و حذف شانه را به راننده تلقین می نماید.

علائم-ایمنی-ایمن-سازی-جاده-پل-تابلو-ها-تابلو-های-اخطاری-مورد-نیاز-تابلو-ترافیکی-تابو-اخباری

* نمونه اعلام محو شانه همسطح در پل پیاده رودار بی شانه، از طریق نصب علایم در مسیر مستقیم

شکل زیر حالتی را نشان می دهد که در آن به جای علایم شب نما از خط کشی (روی شانۀ آسفالتی ) – استفاده شده است . نحوۀ اعلام پل بزرگ در فاصلۀ سیصد متری و 150 متری و نیز منطقۀ سبقت ممنوع، همانند حالت قبل است.

علائم-ایمنی-ایمن-سازی-جاده-پل-تابلو-ها-تابلو-های-اخطاری-مورد-نیاز-تابلو-ترافیکی-تابو-اخباری

نمونه اعلام محو شانه همسطح در پل پیاده رودار بی شانه، از طریق خط کشی در مسیر مستقیم

در شکل زیر مسیر طرفین پل (و احتمالا خود پل ) پیچ دار فرض شده است . تفاوت این حالت با – شکل اول در افزایش طول منطقۀ سبقت ممنوع (تا انتهای پیچ ) و به تبع آن خط کشی مربوط است.

علائم-ایمنی-ایمن-سازی-جاده-پل-تابلو-ها-تابلو-های-اخطاری-مورد-نیاز-تابلو-ترافیکی-تابو-اخباری

– نمونه اعلام محو شانه همسطح در پل پیاده رودار بی شانه، از طریق نصب علایم در مسیر پیچ دار

در قسمت های بعدی و در ادامهی این پست به تمهیدات ایمنی در محدوده پلهای باریک (کم عرض) خواهیم پرداخت.
ادامه دارد…

منبع : کتاب آینامه اینمی راه ها -(ایمنی در عملیات اجرایی) سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور – وزارت راه و ترابری -معاونت امور فنی- معاونت آموزش، تحقیقات و فناوری-دفتر امور فنی، تدوین معیارها پژوهشکده حمل و نقل

دیدگاهتان را بنویسید