آموزش, مقالات

علامتگذاری برای ترافیک عبوری قسمت اول

علائم ایمنی - ایمن سازی جاده - پل -تابلو ها-تابلو های اخطاری مورد نیاز- تابلو ترافیکی تابو اخباری لباس کار4

در مقالات قبلی در رابطه با تعاریف و علائم مورد احتیاج در عملیات اجرایی به بحث پرداختیم در این قسمت  نحوه ی اجرای صحیح عملیات عمرانی از ابتدا تا به انتها را به تفصیل در چند مقاله ی آموزشی به اشتراک خواهیم گذارد.

آنچه هنگام پایین آوردن علایم از ماشین و کاربرد آنها باید انجام گیرد.

پارک کردن

قبل از تخلیه علایم از ماشین و استقرار آنها، باید وسیله نقلیه را به صورت مناسب و ایمنی پارک نمود. اگر نمیتوان وسیله را طوری پارک نمود که توسط سایر رانندگان دیده شود، باید برای دید بهتر از چراغ کهربایی (زرد) چشمک زن استفاده شود. در هر صورت حتی الامکان علایم باید طوری قرار گیرند که باعث مسدود شدن راه نگردند . هنگامی که جاده فاقد سیستم روشنایی است، باید در هنگام شب حداقل یک چراغ خطر زرد (کهربایی) چشم کزن در کنار علایم در شانه راه قرار گیرد.

علائم پبیش آگاهی

اگر در محل محوطه کاری به دلیل وجود قوس و یا شیبهای تند، دید محدود میباشد، باید از علایم پیشآگاهی اضافی استفاده گردد تا رانندگان قبل از رسیدن به محوطۀ کاری زمان کافی برای کاهش سرعت و تطبیق با شرایط محیطی را داشته باشند. این علایم باید بر اساس مفاد آییننامه ایمنی راهها و پس از مشورت با ناظر مربوط در محل مناسب قرار گیرند.

دسترسی به کارگاه

به خاطر داشته باشید در هنگام نصب علایم و مخروطهای ایمنی، وسایل نقلیه ای که مورد استفاده قرار میگیرند، ضوابط و مقررات رانندگی و نیز ضوابط بارگیری و بار اندازی محصولات را رعایت نمایند. ممکن است مجبور باشید طول مخروط محافظ کاری ( مخروطی ایمنی – کله قندی ) را بیشتر از میزانی که برای انجام کار به تنهایی لازم است، اجرا نمایید. همچنین ممکن است لازم باشد جاده سرویس با ورودی و خروجیهای مناسب احداث شود.

رانندگانی که با وسیله نقلیهای که چراغ چشمکزن کهربایی (زرد) روی آنها نصب شده رانندگی می نمایند، باید قبل از ورود به محوطهکاری آن را روشن نمایند . این عمل باعث خواهد شد که سایر رانندگان عبوری گمراه نشده و به درستی عبور نمایند. چراغهای قرمز هشدار دهنده (چشمک زن) موجب گیج شدن استفاده کنندگان از راه میشوند. بنابراین نباید از آنها در محل ورود و خروج به محوطه کاری و بر روی وسایل نقلیه مربوط استفاده گردد.

روش تنظیم و استقرار علایم

1 -علامت “جاده در دست تعمیر است” باید بر اساس جدول زیر بر حسب سرعت مجاز قبل از ورود به منطقه کاری در فواصل 50 تا 800 متری محوطه کاری قرار گیرد و در صورت محدودیت دید از علایم اضافی استفاده شود.

2 -وسیله نقلیه در محل مناسب و ایمن متوقف شود.

3 -پوشیدن لباس کار مخصوص و مناسب با دید کافی در روز و شب (در صورتیکه در طول شب و یا مواقعیکه دید محدود است ادامه داشته باشد) برای مأموران و کارگران الزامی است.

4 -علایم و تجهیزات قبل از به کار بردن کنترل گردند.

5 -در صورت توقف وسیله نقلیه در سطح جاده، تدابیر حفاظتی و تمهیدات لازم برای عبور ترافیک انجام پذیرد و یک تابلوی “از چپ یا از راست برانید” در کنار آن قرار گیرد.

6 -در پایان محوطۀ کاری با توجه به جدول زیر باید تابلوی “پایان محدوده جاده در دست تعمیر است” که نشان دهنده رسیدن به شرایط عادی است، گذاشته شود.

7-از تابلوهای “از سمت چپ (راست) حرکت کنید” “جاده باریک میشود”، مخروطهای ایمنی ( مخروطی ایمنی – مخروطی ترافیکی – کله قندی ) و چراغهای روشنایی برای حفاظت از ناحیه کاری و آگاهی دادن مناسب و به موقع مطابق با آنچه قبلاً گفته شد استفاده شود.

8 -به منظور ایمنی بیشتر و در صورت نیاز میتوان پس از تأیید ناظر در طول محوطه کاری سرعت حرکت وسایل نقلیه را با استفاده از علایم محدودیت سرعت کاهش داد.

9 -در آزادراهها و راههای شریانی (بزرگراهها و راههای اصلی) وقتی که لازم است حداکثر سرعت کمتری را در نزدیک شدن به محوطۀ کاری به کار گرفت، اختلاف بین سرعت نزدیک شدن به محوطه کاری و حداکثر سرعت، زیاد خواهد بود، در چنین شرایطی قبل از محدودیت سرعت “نهایی”، باید یک محدودیت سرعت “واسطه” اختیار گردد تا رانندگان را به تدریج برای محدودیت سرعت کمتر بعدی آماده سازد. محدودیتهای سرعت که باید در نظر گرفته شود، در جدول زیر نشان داده شده است.

علائم ایمنی - ایمن سازی جاده - پل -تابلو ها-تابلو های اخطاری مورد نیاز- تابلو ترافیکی تابو اخباری-عملیات جاده ای -

نکته:
1 علایم واسطه برای سرعتهای اولیه 85 کیلومتر در ساعت و کمتر مورد نیاز می باشد.
2 قطر تمام علایم محدودیت سرعت بر اساس جدول زیر تعیین می گردد.

علائم ایمنی - ایمن سازی جاده - پل -تابلو ها-تابلو های اخطاری مورد نیاز- تابلو ترافیکی تابو اخباری-عملیات جاده ای -

نکته:
اندازه های داده شده و قطر کلی علایم بر حسب میلیمتر می باشد.

ادامه دارد…

منبع : آیین نامه ایمنی راهها نشریه شماره ۷-۲۶۷ (ایمنی در عملیات اجرایی) سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور – وزارت راه و ترابری معاونت امور فنی معاونت آموزش، تحقیقات و فناوری

 

دیدگاهتان را بنویسید